تجلیل نخست وزیر کردستان از کلیم الله توحدی در اربیل + تصاویر

تجلیل نخست وزیر کردستان از کلیم الله توحدی در اربیل

روز دوشنبه ۱۳۹۸/۲/۲ در مراسمی باشکوهی در شهر اربیل نیچیرڤان بارزانی نخست وزیر اقلیم کوردستان از استاد کلیم الله توحدی پژوهشگر صاحب نام کُردان کرمانج در خراسان تجلیل نمود .

در مراسم تجلیل از کلیم الله توحدی نخست وزیر اقلیم کردستان ضمن ستایش و تقدیر از زحمات و تلاش ماندگار کلیم الله توحدی در شش دهه‌ی اخیر او را شخصیتی دلسوز و خدمتگزار فرهنگ و ادب معرفی کرد و اعلام کرد زبان کُردی وطن دوم کردهاست و استاد توحدی در این سالها توانست زبان و هویت کردان خراسان را برای امروز این ملت ماندگار نماید.

نیچیرڤان بارزانی با بیان اینکه ما از نظر جغرافیا با کُردان خراسان فاصله داریم اما از نظر فرهنگی، هویتی و زبانی لازم است این فاصله را ترمیم و امیدوارم با چاپ همه‌ی کتاب‌های استاد توحدی این روابط فرهنگی را تقویت نمائیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان با اعلام اینکه گفته می‌شود در طول تاریخ کوهستان‌های کردستان پشتیبان کردها بوده‌اند اعلام کرد من اعتقاد دارم زبان کردی رمز ماندگاری کردها بوده است و کُردان خراسان نمونه‌ی بارز این نظریه هستند که بعد از پانصد سال جدایی از مام میهن و سرزمین مادری و در تبعید اکنون با هویت و زبان کردی ماندگاری خود را در تاریخ ثبت کرده‌اند.

دکتر نجات عبداله و محمدمحمدباقی از اعضاء فرهنگستان زبان کردی نیز طی سخنانی وظیفه فرهنگستان در قبال نویسندگان و اهل قلم کُرد زبان را تشریح و ضمن تشریح تلاش و پژوهش‌های ماندگار استاد توحدی او را به عنوان عضو فرهنگستان زبان و ادب کُردی انتخاب و از همراهی و همکاری آقای بهرام ولدبیگی مدیر انستیتو فرهنگی کردستان در این راستا تجلیل نمودند.

در ادامه استاد کلیم الله توحدی طی سخنانی گزارشی از کارنامه فرهنگی و پژوهشی خود را در چاپ و نشر بیش از ۲۰ جلد کتاب و تدوین ۲۰ جلد دیگر که تاکنون چاپ و منتشر نشده‌اند ارائه نمودند و از نخست وزیر اقلیم کردستان که زحمات ایشان را با نیکی و مهربانی پاسخگو بوده‌اند تقدیر و ستایش کرد.

در پایان مراسم لوح و سپاسنامه‌ی فرهنگستان زبان و ادب کردی توسط نیچیرڤان بارزانی به استاد کلیم الله توحدی تقدیم شد.

تجلیل از کلیم الله توحدی پروژه‌ی مشترک فرهنگستان زبان و ادب کُردی در اربیل و انستیتو فرهنگی کردستان در تهران بخاطر شصت سال تلاش فرهنگی و هنری ایشان صورت گرفت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *