کتاب بر تارک طوفان، روایت مصور بخشی از تاریخ خاورمیانه

cover ketab

کتاب بر تارک طوفان، روایت مصور بخشی از تاریخ خاورمیانه

«بر تارک طوفان» کتابی است ۸۸۶ صفحه‌ای در قطع رحلی که تاریخ مستندی از مبارزات «ملامصطفی بارزانی» به روایت مطبوعات ایران را روایت می‌کند.

این کتاب قطور و مصور که با تلاش بهرام ولدبیگی، مدیر انستیتو فرهنگی کردستان در تهران گردآوری شده مشتمل بر شش فصل است که با گاهشمار زندگی و مباره ملامصطفی بارزانی آغاز و در ادامه به ترسیم حضور وی در جمهوری مهاباد پرداخته و سپس راهپیمایی تاریخی وی از مهاباد تا کرانه‌های ارس را روایت می کند و از سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵) تا سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹) «ملامصطفی بارزانی» را به روایت مطبوعات ایران به تصویر می‌کشد و در نهایت نیز با نامه و مکاتبات بارزانی با رؤسای جمهور آمریکا و عراق و گزارش‌هایی از تشییع جنازه وی پایان می یابد.

این اثر مستند که از سوی نشر ثالث در تهران چاپ شده، حاصل تلاشی پژوهشی است که ظرف سه سال تحقق یافته و اولین جلد از یک مجموعه دوازده جلدی است با تصاویری از جنبش مردم کردستان و گفت‌وگوها و مصاحبه‌های ملامصطفی بارزانی با رسانه‌های اروپایی و آمریکایی که در مطبوعات ایران چاپ و منتشر شده‌اند، وارد بازار کتاب شده است.

بهرام ولدبیگی نویسنده و پژوهشگر این اثر با اشاره به زندگی پر فراز و نشیب بارزانی می‌گوید: ملامصطفی بارزانی نقش بسزایی در تاریخ معاصر کردستان دارد و همواره علیه ظلم و ستم حاکمان وقت عراق به مبارزه برخاسته و نام خود را در تاریخ مردم کرد جاودان نموده است. به عنوان روزنامه نگاری علاقه مند به تاریخ معاصر، زمانی که تدوین کتاب را آغاز نمودم با سربلندی به هموطنان دیده و نادیده‌ام در طول چند دهه اخیر افتخار کردم که بخش هایی از تاریخ هم‌تباران خود را در نهایت امانتداری ثبت کرده و در صفحات رنگین مطبوعات ایران برای امروز مان به امانت گذاشته اند. این حقیقت تاریخی را نباید انکار کرد که رویکرد ملامصطفی بارزانی نسبت به تاریخ باستان ایران و ملل و اقوام آریایی مانند دیگر رهبران کرد زبان منطقه در طول یک قرن اخیر بسیار برجسته بوده است.

سید محمدصادق خرازی، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل و فرانسه انتشار کتاب «بر تارک طوفان» را کاری بزرگ و ارزشمند در تبیین کرونولوژی تاریخ کردها توصیف کرده است و در مراسم رونمایی این اثر گفته است: این کتاب مقدمه معرفی و شناخت بیشتر و دقیق‌تر از ملت بزرگی است که در جامعه جهانی حضور دارند.

به گفته خرازی، فرهنگ ایران و جهان مدیون همت و ذوق عالمان، سیاستمداران، هنرمندان و نویسندگان کرد است و از ملا مصطفی و مسعود بارزانی تا جلال طالبانی، از امیرنظام گروسی تا محمد قاضی، از شهرام ناظری تا کامکارها و از امید کردستانی تا مظفر پرتو ماه نشان می دهد که جهان و ایران به کردستان و کردها مدیون است.

در این اثر از میان سطور مطبوعات ایران که گاه در قالب بیان خاطرات است، شخصیت ملامصطفی و جهان بینی وی روشن تر می شود. او مردیست اخلاق گرا، روشنفکر، صریح اللهجه و درستکار که از خاطرات یک روزنامه فروش ایرانی در مواجهه با وی تا خاطرات افسران ارتش ایران و از نوشته های حسنین هیکل تا بیانیه ها و مواضع رسمی او این را تایید می کند.

چنانکه دیوید هرست خبرنگار گاردین می‌گوید: بارزانی یکی از مردانی است که جهان سخت به وجودش نیاز داشته است کارهای قهرمانانه‌اش، فرارهای پرمخاطره‌اش و شکیبایی‌هایش از اندازه برون است او زمانی در بارزان تنها چند نفر پیرو داشت، امروز به صورت یکی از برجسته‌ترین رهبران ملی قرن بیستم درآمده و اینک حدود ۱۰۰ هزارنفر پیشمرگ زیر فرمان دارد.

ملامصطفی بارزانی بخشی از تاریخ منطقه جنوب غرب آسیاست که اگر کسی می خواهد به درک درست مناسبات امروز منطقه پی ببرد، باید نگاهی به کتاب «بر تارک طوفان» بیندازد و لابه لای تاریخ نگاری مطبوعات ایران با فراز و نشیب های مبارزات بخشی از مردم این منطقه بیشتر آشنا شود.

 

 

۶ دیدگاه

  1. با سلام خدمت دست اندر كاران انستیتو فرهنگی كردستان، میخواستم بدونم كه‌ چگونه‌ میشه‌ این كتاب را بدست اورد، كجا و چگونه‌ میشه‌ خرید.

  2. سلام ببخشید شمارە فروشندە‌گان این کتاب رو میخواستم.

  3. با سلام …لطفا ادرس دفتر انستیتو و شماره تماس دفتر را اعلام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *