در ستایش مقاومت عفرین کریدور عفرین، اربیل

در ستایش مقاومت عفرین

کریدور عفرین، اربیل

رمز و راز مقاومت قهرمانانه‌ی فرزندان سرزمین تاریخی کردستان در عفرین زیر ابر و مه زمستانی خاورمیانه‌ی متعصب و اروپا و غرب منفعت طلب فعلاً بایکوت شده است تا جایی که مقاومت ده روزه‌ی دلاوران عفرین در برابر ارتش اشغالگر ترکیه به اندازه روسری چهار دختر خیابان انقلاب تهران در محافل خبری حقوق بشری بازتاب نیافته است. کردها در عراق و سوریه در چند سال اخیر به مظهر مقاومت ماندگار جهانی چون کوبانی و شنگال و مقاومت برگزاری رفراندوم برای استقلال کردستان در برابر قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای به دو نماد جهانی و منطقه‌ای تبدیل شده‌اند.

عمق استراتژیک تحولات کردها در خاورمیانه و محور دمکراسی خواهی آنها در کنار رفراندوم ماندگار برای استقلال کردستان و مقاومت عفرین و تراژدی‌های تاریخی کوبانی و شنگال نمی‌تواند در کریدورهای دیپلماسی جهانی در برابر حکومت‌های مستبد منطقه بدون نتیجه و سرانجام باشد. تاریخ به ما یاد داده است جنگ همیشه موجبات تثبیت ملت‌ها و دولت‌ها بوده است. چنانکه مبارزه کردها در برابر داعش در سوریه و عراق رنج‌های این ملت را برای چندمین بار جهانی کرد هرچند در مساله‌ی رفراندوم برای استقلال کردستان دنیای غرب و اروپا و کشورهای اسلامی منطقه در کنار دشمنان آزادی و دمکراسی قرار گرفتند اما این بار جهان با شرمندگی نمی‌تواند شاهد عملکرد ضدآزادی و دمکراسی بغداد و آنکارا باشد و بی‌شک در محاسبات اشتباه خود تجدیدنظر خواهد کرد و در برابر مقاومت عفرین تا اربیل سرتعظیم فرود خواهد آورد.

در چند سال اخیر در کوبانی، شنگال، کرکوک، اربیل، دهوک و سلیمانیه نسلی از دختران و پسران جوان و نوجوان در دفاع از هویت، شناسنامه و حقانیت تاریخی سرزمین کردستان در برابر اشغالگران ایستادند و تاریخی ماندگار در برابر جهانیان خلق نمودند. امروز عفرین قهرمان همان ایستادگی و مقاومت بی‌نظیر تاریخ مقاومت ملتی را تداوم می‌بخشد که ارتش‌های اشغالگر منطقه بیش از یک قرن است آسودگی و زندگی را از این سرزمین رانده و چکمه‌های نظامیان و زنجیر تانک‌ها، خانه‌های کاهگلی و دنیای مهربانی و صبوری و سادگی مردم کردستان را نشانه رفته‌اند.

عملیات به اصطلاح شاخه زیتون ارتش ترکیه در اول بهمن ۱۳۹۶ برابر با ۲۱ ژانویه ۲۰۱۸ در برابر حاکمیت دمکراتیک کانتون‌های جزیره، کوبانی و عفرین و اداره چند شهر مرزی سوریه توسط کانتون‌های کردی جنگ و مشتی آهنین در برابر حاکمیتی دمکراتیک است که با آراء مردم کردستان سوریه صورت می‌گیرد.

بی‌گمان این عملیات دامی از قبل طراحی شده در غرب با هماهنگی روسیه و شاید ایران برای اردوغان بوده و بی‌شک سرش به سنگ مقاومت فرزندان عفرین خواهد خورد و سال آینده برای ترکیه سالی بدون اردوغان را در انتخابات ریاست جمهوری به ارمغان خواهد آورد.

در این نبرد نابرابر عفرین گورستان اشغالگران خواهد شد چنانکه در کوبانی، اربیل، کرکوک و شنگال ژنرال‌های داعش و دست نشانده جناب اردوغان و مشایخ عرب منطقه به گورستان سپرده شدند. اما امروز این مقاومت و انشااله پیروزی عفرین بر ارتش اشغالگر ترکیه و تولد گفتمانی جدید و با تغییراتی در ژئوپلتیک منطقه، کردها را وارد کریدور ماندگار عفرین اربیل خواهد کرد تا سکوت معنادار غرب و آمریکا برای منافع خودشان شکسته شود و برای کریدور جدید اربیل عفرین شناسنامه‌ای منطقه‌ای و جهانی صادر نمایند.

در این سالها در جلسه‌ای، از یکی از مسئولان بلندپایه‌ی جمهوری اسلامی شنیدم که پوتین رئیس جمهور شوروی به یکی از مسئولان ایرانی گفته بود عجیب است این ارودغان خیلی ضد کردهاست و اصلاً اعتقادی به کردها ندارد و …. البته این افکار پاردوکسیکال جناب اردوغان در وجود بسیاری از حاکمان منطقه نهادینه شده است آنها در برابر خلقت پروردگار و تنوع خلقت انسان‌ها نمی‌توانند بنام مسلمانی به حاکمیت زر و زور و تزویرشان و تداوم این سیکل معیوب پیرامون کردها در منطقه ادامه دهند، این جغرافیا از آن ملت‌های فارس، ترک، عرب و کردهاست. این مردمان، قرن‌هاست صاحب این جغرافیا بوده و روزگار حذف سرزمین ۴۰ میلیونی کردستان به تاریخ پیوسته است امیدوارم ایشان در افکار خود تجدیدنظر و اجازه دهند انسانها در تابلوی خلقت پروردگار با نژاد و زبان و فرهنگ خاص خود دیده شوند چرا که سلاطین عثمانی و پهلوی در ترکیه و ایران و ژنرال‌های بعثی چون صدام حسین و حافظ اسد هم در عراق و سوریه در برابر جنبش صدساله ملت کرد مرگ و شکست را پذیرفته‌ و به تاریخ سپرده شده‌اند در حالیکه کردستان همچنان درخششی تاریخی دارد و البته جنگ عفرین را نباید به جنگ ترک‌ها و کردها معنی و تبدیل شود، ترک‌ها، عرب‌ها، کردها و فارس‌ها ملت‌های بزرگ این جغرافیای تاریخی بوده و هستند و مشکلی بین این ملت‌ها وجود ندارد کردها دشمن سه ملت دیگر نبوده و جنگ کردها برای عدالت اجتماعی و دمکراسی و حقوق شهروندی خود با حکومت‌ها و ارتش‌های اشغالگریست که متأسفانه از تاریخ درس عبرت نمی‌گیرند و همچنان به سرکوبی کردها ادامه می‌دهند و خوشبختانه همچنان شکست می‌خورند.

در نبرد تاریخی عفرین انفعال و سکوت دیپلماسی ایران در برابر اشغالگری و سرکوبگری همنژادان ما توسط ارتش ترکیه هیچ فضیلتی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه نخواهد داشت و شوربختانه موجبات بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی کردهای منطقه و ایران و تداوم کینه‌های چرکین تاریخی بعد از رفراندوم برای استقلال کردستان عراق را در پی خواهد داشت. کما اینکه حمایت‌های این سالهای ایران از سوریه در برابر تجاوز ارتش ترکیه به این کشور را نیز زیر سئوال خواهد برد چرا که این عملیات آغاز پروژه جدید اردوغان و جبهه سنی کشورهای منطقه در برابر هلال شیعی به رهبری ایران نیز می‌باشد و طرحی جدید برای کم‌رنگ کردن حضور ایران در آینده سوریه می‌تواند باشد

کریدور نوین عفرین اربیل تداوم جنبش مقاومت کردها در برابر استبداد حاکم بر سوریه و عراق می‌باشد و کردها به عنوان بازیگران مؤثر منطقه در تحولات آینده منطقه بسیار تعیین کننده خواهند بود به همین دلیل در سوریه‌ی تقسیم شده بین آمریکا و روسیه، آمریکا مناطق استراتژیک کردستان سوریه را انتخاب کرده تا در کنار مدیریت کانتون‌های کردی، در تکمیل محوریت استراتژیک اربیل، محوریت جدید کردی را تحت عنوان کریدور اربیل عفرین بنیان و جغرافیایی جدید در منطقه را رقم خواهد زد.

چنانکه در سفر اخیر مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه به بغداد توافق امنیتی بغداد و آنکارا برای حمله‌ی مشترک به شنگال و مرزهای کردستان عراق به منظور مبارزه با گریلاهای PKK امضاء و پروژه‌ی جدید جنگی آنها علیه کردها و تداوم جنگ‌افروزی عفرین است تا در برابر کریدور عفرین اربیل آرایش جنگی خود را گسترش دهند.

با این اوصاف و تداوم بحران در آینده‌ی دگرگونی‌های سیاسی و گوشه‌ی نگاه به تحولات کردها نیز این کریدور با حمایت همه جانبه‌ی بازیگران دیگر صحنه‌ی سیاسی کردی یعنی دیاربکر و سنندج روبرو خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *