بعد از رفراندوم ایران، کردستان را در آغوش گیرد

روزنامه‌نگار و مدیر انستیتو فرهنگی کردستان در تهران

رفراندوم کردستان با حضور ۴۰۰ ناظر خارجی شامل: نمایندگان پارلمان اروپا و همچنین چهره‌های سیاسی از آمریکا، اروپا و خاورمیانه مانند برنارد کوشنر وزیر امورخارجه سابق فرانسه، سفرای پیشین آمریکا در کرواسی و عراق، همراه با ۲۰۰۰ نفر از ناظران احزاب و NGO ها و فعالان فرهنگی و سیاسی در ۱۲۰۰۰ مرکز رأی‌گیری برگزار و نظارت شد.

این رفراندوم براساس سنت دیرینه‌ی اهل سنت که در دو عید رمضان و قربان بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب در مساجد صدای قرآن و الله اکبر طنین‌انداز است دیروز نیز به تأسی از این سنت بعد از اذان صبح، با ندای الله اکبر و قرائت قرآن و نوای دف و نی و سرودهای دینی و مذهبی در مساجد، خانقاه، تکایا و حسینیه‌ها در کنار ناقوس کلیساها در کردستان با زبانهای کردی، عربی، ترکمانی و سریانی به جشن سوم کردها تبدیل شد تا بازماندگان شهداء جنبش کردستان به لطف خداوند و مقاومت و مبارزه خود به آرزوی دیرین خود برسند.

استقبال خبرگزاری‌ها و مراکز رادیو و تلویزیونی و مطبوعات بین‌المللی در ۱۵۹ مرکز خبرگزاری و شبکه‌ی ماهواره‌ایی جهان در کنار ۵۰۰ شبکه‌ی خبری و مطبوعات داخلی بار دیگر کردستان و قضیه استقلال کردها را به مهمترین رویداد جهانی و بین‌المللی تبدیل و آن را پوشش دادند.

هرچند رفراندوم کردستان چنانکه در آغاز با مشکلات داخلی و خارجی روبرو بود اما با گفت‌وگو و مذاکرات احزاب کردستانی در نهایت دو حزب مخالف نیز یعنی جنبش تغییر و دیگر حزب اسلامی کومه‌ل را به جمع موافقان رفراندوم پیوستند و در یک اجماع ملی با پروسه‌ی رفراندوم توافق تا آینده و سرنوشت خود را رقم بزنند. در مورد همسایگان و عراق نیز مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه‌های جهانی اعلام کرد که با ایران و ترکیه مشکلاتی نخواهیم داشت، چنانکه در ۲۵ سال گذشته با هم دوست همراه بوده‌ایم و در آینده نیز خواهیم بود و در این گفتگو اعلام کرد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس نیز این روزها به کردستان آمده و با ایشان نیز دیدار و گفتگو کرده است.  و برنامه‌ی دو ساله را برای گفتگو با بغداد در مورد سرنوشت مردم کردستان اتخاذ نموده‌ که امید است در این مدت از طریق گفتگو نتیجه مطلوبی حاصل بشود.

مردم کردستان با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی در یک روند دموکراتیک به همه‌ی جهانیان نشان دادند پاسخی به ژینوساید کردها در شنگال و بمباران شیمیایی حلبچه و زنده بگور کردن دهها هزار کُرد و دو سال مبارزه با تاریکستان داعش را با این رفراندوم داده باشند و به جهانیان ثابت کردند که آنها ملتی هستند که صدسال است برای صلح، آشتی و دمکراسی مبارزه می‌کنند.

کردها برای همیشه از عراق، کشوری که در سال ۱۹۱۶ در قرارداد سایکس پیکو بدون موافقت آنها به نقشه‌ی جغرافیای عراق وصل شده بودند که این وصلت جز سرکوبی، آوارگی، کشتار و زندان و ژینوساید دست‌آوردی برای آنها نداشته است، خداحافظی کردند.

در رفراندوم کردستان تنها کردها رأی نمی‌دهند بلکه عرب‌ها، ترکمن‌ها، ایزدی‌ها، مسیحی‌ها، ارمنی‌ها نیز بعنوان دیگر مردمان ساکن در کردستان در این رفراندوم نقش پررنگی دارند. شورای رفراندوم کردستان به سرپرستی مسعود بارزانی در نشستی با نمایندگان آنها مانیفست حقوقی اقلیت‌های کردستان را در ۱۵ ماده آماده تا در پارلمان آینده کردستان آنرا در قانون جدید کردستان به تصویب برساند.

کردها بر واژه‌ی عراق را برای همیشه در اوراق هویتشان خط قرمز کشیدند تا بار دیگر شاهد بمباران شیمیایی، انفال ۱۸۲۰۰۰ نفر، زنده بگور کردن ۸۰۰۰ بارزانی و ۵۰۰۰ از کردهای شیعه‌ی فیلی و قتل عام شنگال نباشند و از روزگار تراژیک گذشته خداحافظی کردند تا وارد دنیای دمکراسی و هم زیستی با همسایگان شوند.

مردم کردستان با رأی خود به جهانیان اعلام کردند که آنها نه ترک هستند و نه عرب آنان از جنس مردمان ایران کهن و قربانیان جنگ‌ها و قراردادهای تحمیلی چالدران و سایکس پیکو می‌باشند که از جغرافیای ایران کهن جدایشان کرده‌اند. چنانکه رئیس اتحادیه عرب که چند روز گذشته در سفر به اربیل از مسعود بارزانی خواسته بود از جغرافیای جهان عرب جدا نشوند و این مسعود بارزانی بود که به رئیس اتحادیه عرب اعلام کرده بود ما بخشی از جغرافیای عرب نبوده و نیستیم ما کردستانی و از سرزمین جغرافیای کردستان می‌باشیم.

کردهای عراق و رهبران احزاب کُردی در اثر ظلم و ستم حاکمان بغداد که همان جدایی عرب و کُرد را دنبال می‌کنند به نتیجه رسیدند تا فاصله‌ی خود را با آنها کم و خود حاکم سرزمین کردستان باشند. مسعود بارزانی بعد از ۸۷ سال همان اندیشه‌ی شیخ محمود حفید اولین ملک کردستان را دنبال کرد که ۸۷ سال پیش شیخ محمود در شهر سلیمانیه در برابر ظلم و جور اعراب حاکم بر بغداد در ۱۷ سپتامبر ۱۹۳۰/ ۲۶ شهریور ۱۳۰۹ در نامه‌ای برای نماینده‌ی بریتانیا و حاکم عراق می‌نویسد:

«برای شما نیز روشن شد که دیگر همزیستی کُرد و عرب غیرممکن است، پس از فجایع سهمناکی که عرب‌ها علیه کُردها مرتکب شده‌اند دیگر برای ما صبری باقی نمانده است بنام این ملت آریایی از شما می‌خواهیم مردم کُرد را از اعراب جدا کنید.»

اکنون که تحولات خاورمیانه شناسنامه‌ای بنام کردستان را به همراه آورده بسیار ضروری است ایرانیان با هوشمندی در کنار قرابت‌های تاریخی و فرهنگی و نژادی، کردستان را در آغوش گیرند و مردمان از جنس خود و رنج‌های آنان را درک کنند. آنها سالیانی بود در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در کنار ایران و مسئولان جمهوری اسلامی بودند. خون دادند و مبارزه کردند و تا نبرد با داعش در کنار ایران ماندند. مردم و مسئولان ایران نباید فراموش کنند که صدام حسین در طول جنگ ایران و عراق بارها اعلام کرد که کشتار کردها را به جرم همکاری با ایرانیان مجوس انجام داده است و این سالها هم متأسفانه بخش‌هایی از جریان‌های عرب، کردهای کردستان را در کنار ایرانیان با همان کلمه‌ی منحوس مجوسی قلمداد و در جنگ با داعش آنرا عملیاتی و جنگ دوساله‌ی خونینی را به کردستان و کردها تحمیل کردند.

مسئولان جمهوری اسلامی با هوشمندی و رهیافت تاریخ نگارانه آینده تحولات منطقه را در جهت تأمین امنیت ملی ایران و احترام به افکار عمومی ملت ۵۰ میلیون کرد زبان در خاورمیانه بویژه جمعیت ۱۰ میلیون هموطن کرد ایرانی را مدنظر داشته باشند چنانکه نباید پیوند تاریخی کردها و شیعیان در عراق و هر دوی آنها در کنار ایران را به بوته‌ی فراموشی بسپارند. تحولات اخیر کردستان را از تهدید به فرصت تبدیل و اجازه ندهند رقبای سنتی و تاریخی ایران، همچون عربستان و ترکیه و دشمنانی مانند آمریکا و اسرائیل نقش پررنگ‌تری از ایران در کردستان آینده داشته باشند.

خاورمیانه‌ی بحرانی و تحولات در حال تکوینش همگرایی و همفکری بغداد، تهران و اربیل را می‌طلبد همسایگی دیرین و تاریخ پربار ۳۸ سال اخیر همراهی کردها و ایران و ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی قابل توصیف پارامترهایی برای همسایه‌ای با کمترین هزینه برای ایران را می‌طلبد و لازم نیست ایران هزینه‌های عملکرد دولت شکست خورده‌ی بغداد و جنگ ۷۲ ملت شیعه و سنی و عربی این کشور را پرداخت کند.

ما کردهای ایران در دیروز و امروز و فردای تاریخ با دیگر هموطنان ایرانی در کنار شادمانی مردم کردستان خواهیم بود آنان همزادان، هم زبانان، هم خونان ما و یادگاران نوروز و شاهنامه، گلستان، بوستان و مولانا و ایران کهن فردای ما می‌باشند.

کردستان در میان ۱۳ کشور همسایه نزدیکترین ملت بر دولت ملت ایران و خانه دوست است تا در خاورمیانه‌ی بحرانی فردا در دو کشور با مختصات دینی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی بسیار نزدیک به هم در تحولات منطقه در کنار هم باشند و ایران بعنوان برادر بزرگ کردها و شیعیان در عراق آینده نقش آفرینی کند و به گفته‌ی جناب دکتر نقیب زاده ما هم بعنوان کردان ایرانی همه جا پشتیبان آنها خواهیم بود. ما هرگز در کنار کسانی که ننگ نسل کشی در پیشانی‌شان نقش بسته به جنگ کردها نخواهیم رفت بلکه به صدای دف آنها تا سپیده دم استقلال کردستان عراق خواهیم رقصید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *